Durant el curs 2010-11 la nostra escola va iniciar la seva participació en un nou projecte Comenius (Programa d’aprenentatge permanent  de la Comissió Europea – Associació Escolar multilateral), juntament amb altres vuit escoles europees.  El nostre projecte, que ha finalitzat aquest curs 2011-12, s’anomena “OUR TREASURES”, derivat de les inicials de les paraules Our Talented and Responsible, Engaged and  Active, Self-confident, Unique and Reliable European Students, i ha comptat amb la participació de l’alumnat de 4t d’ESO.

Objectius

Des del principi, es va plantejar un projecte que ajudés l’alumnat a convertir-se en ciutadans europeus actius i responsables, i per tant, a explorar els valors universals i posar-los en pràctica en relació a ells mateixos, als altres, al seu país i a Europa; promoure les competències comunicatives bàsiques, orals i escrites, en la llengua materna i en la llengua estrangera; educar en la col·laboració i el treball en equip, el pensament crític i la resolució de problemes i finalment, utilitzar les tecnologies de la comunicació com a eines efectives per a aconseguir un millor coneixement.

Temes

Per tal d’aconseguir aquests objectius, l’alumnat participant ha treballat diferents temes i ha participat en diverses activitats (comunicació intercultural efectiva;  problemes que podem trobar a les nostres ciutats i competències cíviques;  els tresors dins nostre: talents, capacitats, creativitat, imaginació;  educació contra exclusió;  els tresors locals a través dels ulls de l’alumnat;  valors universals;  la nostra escola com a centre de coneixement europeu, el Dia Europeu de les Llengües; tradicions…), que han presentat en les diferents trobades.

Centres participants

Han participat en el projecte una totalitat de nou centres europeus, de diferent tipologia: privats, públics, catòlics, d’educació primària i secundària i d’educació professional, que han aportat varietat i riquesa a l’intercanvi d’experiències:

  • Sveti Sedmochislenitsi Secondary School de Targovishte, Bulgària (centre coordinador)
  • Private Economics High School INOVA de Zagreb, Croàcia
  • Geniko Lykeio Lagkada de Lagkadas, Grècia
  • Rīgas 28. Vidusskola de Riga, Letònia
  • Kuziai Secondary School de Kuziai, Lituània
  • EPFA, Centro de Estudos e Formação Aquiles Estaço, Lda de Vidigueira, Portugal
  • Gymnázium Svätej Rodiny de Bratislava, Eslovàquia
  • Fundació Privada Cor de Maria d’Olot, Espanya
  • Bishop Vaughan Catholic School de Swansea, Gal·les

Trobades presencials

Al llarg dels dos anys de projecte, s’han realitzat sis trobades, tres durant cada curs escolar, en alguns dels centres participants. Durant les trobades, les delegacions de professorat i alumnat de cada centre educatiu han compartit els seus treballs del projecte, han presentat els productes, han visitat l’escola amfitriona i han conegut de primera mà el sistema educatiu del país corresponent, el professorat ha pogut compartir metodologies i experiències educatives, i l’alumnat ha conviscut en un marc de diversitat i riquesa intercultural:

Curs 2010-2011

1ª trobada:  Targovishte, Bulgària, octubre 2010

2ª trobada: Vidigueira, Portugal, febrer de 2011

3ª trobada: Zagreb, Croàcia, maig 2011

Curs 2011-2012

1ª trobada: Swansea, Gal.les, octubre 2011

2ª trobada: Olot,  febrer 2012

3ª trobada: Bratislava, Eslovàquia, maig 2012

 

Resultats – Productes

Els vuit temes treballats en el projecte han donat com a resultat presentacions en format ppt, videos, Glogsters, etc. amb els treballs i reflexions de l’alumnat. Els temes són els següents:

Tema 1: “Major community problems”

Tema 2: “The school of our dreams”

Tema 3: “Effective intercultural communication”

Tema 4: “The treasures within us”

Tema 5: “Education versus exclusion”

Tema 6: “Local treasures through our students’ eyes”

Tema 7: “Universal living values”

Tema 8: “Our schools-European knowledge centers”

Els centres també han realitzat altres productes específics:

–          Presentació de cada centre educatiu participant
–          Eco audit del centre
–          Treballs artístics
–          Guia turística de la regió
–          Kit lingüístic de supervivència, en les nou llengües dels centres associats
–          Presentació del Dia d’Europa
–          “Talent Day”

Els projectes Comenius formen part del Programa d’Aprenentatge Permanent de la Comissió Europea, tenen una durada de dos anys i el seu principal objectiu és facilitar la col·laboració entre centres educatius de diferents països de la Unió Europea per capacitar l’alumnat i promoure la seva participació en el procés social com a ciutadans europeus actius. La valoració que en donem al finalitzar el projecte és molt positiva perquè ha estat una oportunitat perquè alumnes i professors puguin visitar altres escoles, intercanviar experiències i metodologies, apropar-se a la seva cultura, posar en pràctica la llengua estrangera i ser més conscients de la seva identitat com a ciutadans europeus.

Pàgina web del projecte: http://our-treasures.weebly.com/

Àlbum fotos: https://picasaweb.google.com/comenius.ourtreasures